תקופות קריטיות בחיי הכלב

תקופות קריטיות הן התקופות המעצבות את אופי הכלב. בתקופות אלו רוכש הכלב (עוד בהיותו גור) את ניסיון החיים שילווה אותו לכל חייו. תקופות אלו הן פרקי זמן המוגדרים כ- "חלון הזדמנויות" שבו מתאפשר לגור ללמוד, להכיר, להיחשף ולהסתגל לסביבת המחייה שלו. רכישת הניסיון הטובה ביותר מתרחשת בתקופות הללו, כלומר מהירות ההפנמה בתקופות אלו גבוהה מכל תקופה אחרת. אין זה אומר שהכלב לא יוכל לצבור ניסיון חיים גם בתקופות מאוחרות יותר, אך בתקופות מאוחרות יותר קצב ההפנמה יהיה איטי יותר ומתוך כך גם רכישת הניסיון הנדרש.

כפי שנאמר המאפיין הבולט ביותר של תקופות אלו הוא היותן "חלון הזדמנויות" כלומר, על הגור לרכוש את הניסיון ההכרחי באותו העיתוי שבו חלון ההזדמנויות פתוח. לאחר שייסגר חלון ההזדמנויות, קרי – תסתיים התקופה הקריטית, יישאר הגור עם אותו הניסיון שרכש במהלך התקופה ולא יוכל להעשירו בשנית. מכאן שלתקופה הקריטית ישנה השפעה מכרעת על אופי הכלב והתנהגותו העתידית, ניסיון רע בתקופה קריטית יכול לגרום לבעיות נפשיות והתנהגותיות קשות מאוד לכל אורך חייו של הכלב. השפעתן של התקופות כה רבה, עד כי אף לא אחד מתהליכי אילוף כלבים יכול לשקם את הכלב מהניסיון הרע שרכש. תהליך שיקום הנובע מניסיון רע בתקופה קריטית יכול רק למזער את הנזק שנגרם – אך לעולם לא יוכל להעלימו לחלוטין.

פרקי הזמן המוצגים במאמר זה הינם פרקי זמן ממוצעים כפי שנבחנו במחקרים מדעיים. עם זאת יש לקחת בחשבון שכל כלב הוא אינדיבידואל ויתכן כי התקופה מתחילה/מסתיימת של הכלב מסוים תסתיים מספר ימים לפני או אחרי המוצג במאמר זה. כמו כן יתכן כי יהיו מספר תקופות אשר יחפפו אחת לשנייה אף על פי שאינן מוצגות כך במאמר זה. זאת ועוד שבהתאם לאופי הגנטי של הגזע של הכלב האינדיבידואל יתכן כי פרקי הזמן המוצגים אינם יתאימו לכלב המדובר. לדוגמה – הגזע צ'יוואווה מגיע להתבגרות מנטאלית בגיל שנה עד שנה וחודשיים, ולעומתו התבגרותו המנטאלית של הגזע פירנאי תגיע רק לקראת גיל שנתיים עד שלוש.

 גרף התקופות הקריטיות :

©


לחצו על התמונה להגדלה

תקופה 1 – התפתחות החושים (0-3 שבועות)

היא תקופה המוגדרת מרגע הלידה ועד תחילת מודעות הכלב לסביבה. בתקופה זו מתפתחים החושים, כאשר חוש הריח והשמיעה מגיעים להתפתחות מלאה לקראת סוף התקופה. עד גיל 3 שבועות נמצאים הגורים לרוב בקרבת אימם אם לא ממש עליה. זאת מפני שבגיל הזה הם תלויים בה באופן מוחלט – אפילו בשביל עשיית צרכים. בנוסף בגיל זה הם צריכים חום רב, וההתכרבלות על האימא ובחברת הגורים האחרים מספקת בדיוק את הדרישה הזו.

השפעות פוטנציאליות של אי ניצול התקופה בתור כלב בוגר: ניוון חושים- עיוורן, חירשות…, חרדת נטישה בעקבות ניתוק מהאם ומהשגר (הגור אומנם עדיין לא מודע לסביבתו אך מוחו כבר מתפתח). במקרים קיצוניים מוות בעקבות טיפול לקוי.

תקופה 2 – סוציאליזציה ראשונה (3-7 שבועות)

מטרת התקופה היא ללמוד תקשורת כלבית. במהלך השבועות הללו משחק הגור עם אחיו לשגר ולומד את תנוחות המשחק, האיום, את עוצמת הנשיכה הנכונה את הסימנים הרוגע והעצבנות. במהלך המשחקים מתפתחת ההתנהגות החברתית של הגור, וכבר מהשבוע ה- 3 למוחו יש יכולת של כלב בוגר… רק בלי הניסיון. בתקופה זו הגור עדיין תלוי באמו בכמעט 100%.

השפעות פוטנציאליות של אי ניצול התקופה בתור כלב בוגר:

  • הכלב לא יזהה את עצמו ככלב או כאחד הכלבים ומכאן תושפע ההתייחסות ההתנהגותית והמינית שלו.
  • חוסר עניין מצד הכלב בחברת כלבים אחרים, לעיתים אף לדחייתם (בתצורת תוקפנות). כאן היחס הוא דו כיווני, כלבים אחרים מרגישים את חוסר העניין הזה ודוחים אותו בעצמם.
  • חוסר היכולת לתקשר עם כלבים אחרים (גם אם הכלב מעוניין בתקשורת) – גוררת לעיתים אף להתנהגויות תוקפניות ו/או חרדתיות.
  • יציבות נפשית מעורערת במידה והגור מתנתק לחלוטין מהאם ומהשגר.

תקופה 3 – סוציאליזציה שנייה (7-16 שבועות)

בתקופה זו נקבעת צורת ההתייחסות של הכלב לעולם. זוהי תקופת הלמידה הטובה והמהירה ביותר של הגור בחשיפתו לגירויי העולם. בתקופה זו לומד הגור לקבל את רעשי הסביבה, חפצים גדולים/קטנים, נעים/סטטיים, סוגי אנשים ובעלי חיים ועוד.

לתקופה זו ישנן תתי תקופות נוספות:

  • תקופת פחד (ראשונה) שבה לכל חוויה מפחידה שיעבור הכלב תהיה השפעה חזקה וממושכת יותר מאשר בזמנים אחרים.
  • בחינת מסגרות שבה בודק ומנסה למתוח הגור את גבולות ההתנהגות, הכללים החברתיים והסביבתיים שעליו לעמוד בהם.

השפעות פוטנציאליות של אי ניצול התקופה בתור כלב בוגר:

  • הכלב לא יזהה את הסביבה או גורמים בסביבה כבטוחים ויפתח התנהגויות שונות על מנת להתמודד עם המצב, ההתנהגויות הנפוצות ביותר – תוקפנויות וחרדות. ניתן לראות את ההתנהגויות האלו בעיקר באינטראקציה של הכלב עם אנשים חדשים או בסביבה חדשה. שימו לב, זוהי ההשפעה הנפוצה ביותר ומהווה את המקור לרוב בעיות ההתנהגות של הכלבים.
  • בלבול, תסכול וחוסר אמון בבני אדם. בעיקר בשל חשיפה לא נכונה כמו ענישה מוגזמת של הבעלים או התנהגות אלימה של בני אדם.
  • למידת הרגלים לא רצויים, בגיל הזה הגור מסגל לעצמו את ההתנהגויות השגרתיות שלו למהלך כל חייו. דוגמה: מקום עשיית צרכים, בעלים המרגיל את הגור לעשות צרכים בבית בגיל הזה צפוי שימשיך לעשות את הצרכים בבית גם בתור כלב בוגר.
  • בתקופת הפחד – סיטואציות מפחידות יכולות ליצור טראומות שונות כמו למשל פחד מכניסה למעליות או מרעש של אוטובוס עובר… ועוד.
  • חוסר אחידות, שגרה ומסגרת בתקופת בחינת הגבולות יקשו על הכלב לקבל את הדרישות הבעלים ויגרמו להתפתחותן של בעיות התנהגות רבות. אומנם בתקופת הגורות הבעיה תראה מינורית אך יש לזכור כי בעיות אלו ימשכו גם לאחר התבגרותו של הכלב כאשר יגיע לגודל וכוח פיזי גדול או כאשר הוא יתמיד בכך בחיי השגרה היומיומיים לכל אורך חייו.

תקופה 4 – גיל ההתבגרות (4-12 חודשים)

זוהי תקופה של חוסר יציבות ומצבי רוח משתנים. בחודשים אלו מנסה הגור שוב למתוח את הגבולות ולהתנגד למסגרת שנקבע לו. בנוסף ישנו סיכוי רב (גם אם הגור עבר אילוף) שינסה להימנע מלהישמע להוראות הבעלים ולא יבצע את הדברים אשר למד. (ממש כמו נער בגיל ההתבגרות).

לתקופה זו ישנן תתי תקופות נוספות:

  • חקירה סביבתית: נדמה שהגור רוצה לברוח מהבעלים ולא מעוניין לחזור אליהם אך ההתנהגות הזו היא מפני שזוהי התקופה שבה הוא מוצא עניין  בכל דבר שזז בסביבה, וקשה לו להתרכז לאורך זמן בגירויים ממושכים (כמו ילד מתבגר).
  • התפתחות מואצת של יצרים: התפתחות יצרים גנטיים, ונפלאות השימוש בהם. שימו לב, היצרים מתפתחים בכל שלבי הגורות. בשלב זה באופן ספציפי ניתן יהיה לראות האצה של התהליך ותחילה של שימוש טבעי בהן גם ללא אילוף.
  • תקופת פחד (שנייה) שבה לכל חוויה מפחידה שיעבור הכלב תהיה השפעה חזקה וממושכת יותר מאשר בזמנים אחרים.

השפעות פוטנציאליות של אי ניצול התקופה בתור כלב בוגר:

  • חוסר הצייתנות המלווה את התקופה יכול להוביל את הבעלים למצבי תסכול קשים. מכאן "הדרך למטה" מהירה – החל מויתור כללי על הגור על ידי הסרה של המסגרת והגבולות ועל ידי כך החמרת חריפות ההתנהגויות, דרך ענישה מוגזמת היכולה לגרום נזק פיזי ונפשי כבד על הגור גם בהיותו כלב בוגר ועד למסירת הכלב לאימוץ וההשלכות הנפשיות בעקבות כך.
  • בתקופת הפחד – סיטואציות מפחידות יכולות ליצור טראומות שונות כמו למשל פחד מכניסה למעליות או כשעובר אוטובוס… ועוד.
  • בתקופה זו צומחות השיניים – התייחסות לא נכונה למצב יכולה להוביל ללעיסה הרסנית.

תגובה אחת

  1. […] למקום מסוים ומתוך כך נמנעה מהם החשיפה לעולם – סוציאליזציה, במקרים האלו על פי הסקר הסיכוי גבוה פי 3 שהכלב יתקוף. […]

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: