יכולות הלמידה של הכלב

התנהגות הכלב נקבעת מעוצמת היצרים השונים, והאופן שבו הם באים לידי ביטוי בחיי היומיום. בעוד שהיצרים בכלבים מאותו גזע דומים, הם מתבטאים בעוצמות שונות בכל כלב. יכולות הלמידה של הכלב נגזרות ישירות מאותם היצרים. כפי שניתן לשער – ככל שיכולות הלמידה של הכלב גבוהות יותר, כך תהליך האילוף (הלימוד) של הכלב פשוט וקצר יותר. אפיון נכון של יכולות הלמידה עוזר לנו להתאים את תוכנית האילוף היעילה ביותר לאותו כלב ומכאן שהכרת המושגים השונים בתחום זה קריטית לכל תהליך אילוף שהוא.

יכולת ריכוז
כללי: היכולת לתת תשומת לב ממוקדת בנושא מסוים לאורך זמן.
אופן הבחינה: יצירת הפרעה מכוונת תוך כדי הצגת צ'ופר לכלב.
תוצאות:
יכולת ריכוז גבוהה – הכלב הראה סימנים שהבחין בהפרעה אך נישאר מרוכז בצ'ופר.
יכולת ריכוז בינונית – הכלב הלך לבדוק את פשר ההפרעה וחזר מיד לצ'ופר.
יכולת ריכוז נמוכה – הכלב הלך לבדוק את פשר ההפרעה ולא חזר לצ'ופר.
השפעה על תהליך האילוף: ככל שיכולת הריכוז של הכלב גבוהה, ניתן לאלף אותו בסביבה בעלת גירויים רבים יותר. יכולת זו חשובה מאוד לקביעת מיקום האילוף. למשל יהיה פשוט יותר לאלף כלב בעל יכולת ריכוז נמוכה בסביבה נטולת גירויים כמו חדר בתוך הבית מאשר ברחוב (ליד הבית).

מוטיבציה לעבודה
כללי:  כל הכוחות, הדחפים והצרכים המביאים את הכלב לפעול להשגת המטרה.
אופן הבחינה: הצגת צ'ופר לכלב (לא לתת לו את הצ'ופר) וצפייה באופן ההתנהגות שלו.
תוצאות:
מוטיבציה לעבודה גבוהה – הכלב מבצע מגוון פעולות במטרה לקבל את הצ'ופר ונשאר במקום לאורך זמן.
מוטיבציה לעבודה בינונית – הכלב מבצע מספר פעולות בשביל לקבל את הצ'ופר, מפסיק והולך לאחר שלא ניתן לו הצ'ופר.
מוטיבציה לעבודה נמוכה – הכלב לא מבצע שום פעולה במטרה לקבל את הצ'ופר, והולך מהמקום.
השפעה על תהליך האילוף: ככל שהמוטיבציה לעבודה של הכלב גבוהה, תהליך האילוף יהיה קצר יותר משום שהכלב ילמד בשקיקה לבצע את כל הפעולות שבעזרתן יקבל את הצ'ופר. תכונה זו חשובה לקביעת משך תהליך האילוף. למשל: אם משך הזמן שנדרש לכלב בעל מוטיבציה לעבודה גבוהה ללמוד את הפקודה ארצה הוא- 5 דקות, אז משך הזמן הנדרש לכלב בעל מוטיבציה לעבודה נמוכה ללמוד את אותה הפקודה יהיה- 15 דקות.

כושר התמדה
כללי:  היכולת להמשיך במאמץ לאורך זמן (בדגש על מאמץ רוחני לאור תסכולים).
אופן הבחינה: החזקת צ'ופר גבוה מעל לראש הכלב לאורך זמן, כך שלא יוכל לגעת בו גם אם יקפוץ.
תוצאות:
כושר התמדה גבוה – הכלב נשאר במקום לאורך זמן.
כושר התמדה בינוני – הכלב הולך וחוזר (לעיתים קרובות גם מספר פעמים).
כושר התמדה נמוך – הכלב הולך מהמקום ולא חוזר.
השפעה על תהליך האילוף: ככל שכושר ההתמדה של הכלב גבוה יותר כך משך כל סשיין עבודה יהיה ארוך יותר (משך הזמן שבו ניתן ללמד את הכלב ברצף) וכנגזרת מכך משך כל תהליך האילוף יתקצר. למשל: אם כלב בעל כושר התמדה גבוה יתמודד עם תהליך למידה מסוים במשך חצי שעה באופן רציף וללא הפסקות, אז כלב בעל כושר התמדה נמוך יתמודד עם אותו תהליך למידה במשך 10 דקות באופן רציף וללא הפסקות.

רמת אינטליגנציה
כללי:  מכלול הכישורים שבאמצעותם פותרים בעיות הדורשות חשיבה בצורה יעילה, וגם היכולת לבצע אבחנה מבדלת (בין דבר לדבר).
אופן הבחינה: הצגת בעיה לכלב וצפייה באופן ההתמודדות. דוגמה לבעיה, הורדת הצ'ופר כלפי הרצפה במטרה שהכלב ישכב, אם הכלב לא שוכב הוא לא מקבל את הצ'ופר.
תוצאות:
רמת אינטליגנציה גבוהה – הכלב מצא את הפתרון לבעיה מהר, ובהצגת הבעיה מספר פעמים לאחר מכן חזר על אותה דרך הפתרון מייד.
רמת אינטליגנציה בינונית – הכלב מצא את הפתרון לבעיה, ובהצגת הבעיה מספר פעמים לאחר מכן לא ניסה את דרך הפתרון הנכונה בפעמים הראשונות.
רמת אינטליגנציה נמוכה – הכלב לא מצא את הפתרון לבעיה או שלא זיהה את הפתרון.
השפעה על תהליך האילוף: ככל שרמת האינטליגנציה של הכלב גבוהה יותר כך מתייעל כל תהליך האילוף, הן בפרקי הזמן של הסשיינים ותהליך האילוף עצמו, הן בהפנמת חומר לימוד מצד הכלב והן ברמת התוצאות הסופיות. לרוב רמת האינטליגנציה משפיעה מאוד על שאר יכולות הלימוד של הכלב כך שכלב בעל יכולות לימוד נמוכות אך בעל רמת אינטליגנציה יכול להיחשב בסה"כ כבעל יכולות לימוד בינוניות. דוגמה: אם משך הזמן הדרוש לכלב בעל אינטליגנציה גבוהה להפנים את המהות של פקודה מסוימת הוא 10 דקות, משך הזמן הדרוש לכלב על אינטליגנציה נמוכה להפנים את המהות של אותה הפקודה יהיה 40-60 דקות.

* יש להדגיש שכלל הדוגמאות במאמר שלעיל הן רק לצורך ההמחשה ופרקי הזמן אינם מחייבים.
%d בלוגרים אהבו את זה: